Hoe goed zet jij data in om voor te blijven op concurrenten? Wat doet data voor de productontwikkeling en de wijze waarop je het product bij jouw klanten krijgt? Hoe kun je niet alleen vanuit kracht, maar met souplesse compliance vraagstukken te lijf gaan door data op effectieve- én efficiënte wijze in te zetten?
Onze scan laat zien hoe jouw bedrijf presteert!
Veel organisaties bevinden zich ergens op het pad om data gedreven te gaan werken. Dat pad zit vaak vol met valkuilen, U-bochten of zelfs doodlopende wegen. Organisaties vragen zich af “waar staan we nu echt?”, “hoe ver zijn we?” en “wat is de volgende stap”? Dit zijn vragen die te maken hebben met de data volwassenheid van de organisatie. De antwoorden op deze vragen vertellen je waar je “data-kracht” zit en waar je nog verder kunt groeien.
Om hier een scherp beeld in te ontwikkelen, is het stellen van de juiste vragen in de juiste volgorde een must. Data gedreven werken kan namelijk nooit een doel op zich zijn, het is een middel dat helpt bij het verwezenlijken van je strategie!
In onze ervaring komt het neer op 3 belangrijke vragen:
Wanneer een organisatie richtingsgevoel heeft bij het beantwoorden van deze vragen, zijn de antwoorden een mooi vertrekpunt voor VertX om een scherp beeld te ontwikkelen van waar de organisatie nu staat en in welke richting de volgende stap zich bevindt.
Binnen VertX bundelen we de krachten van onze Strategy & Innovation- en Data Management consultants, zodat we een scherp inzicht kunnen geven in waar je organisatie staat. Dit doen we vanuit het huidige moment, in de toekomst en ook praktisch kijkend vanuit implementatie perspectief.
Het Gartner Analytic Ascendancy Model is een voorbeeld van een data maturity model. Wij houden het vooral praktisch en simpel en definiëren data volwassenheid in 4 fasen:
Waar je je als organisatie bevindt op deze ladder is het vertrekpunt om de volgende stap te definiëren richting data gedreven werken, dit noemen we ook wel de base line. Vanuit een praktisch oogpunt geven wij jouw organisatie adviezen om de data strategie aan te scherpen en projecten te initiëren die de data-kracht versterken. De inhoud van die projecten hangt af van het antwoord op de volgende vraag: “Welke vaardigheden en instrumenten zijn nodig om waarde te creëren uit data, zodat je organisatie haar doelstellingen bereikt door meer data gedreven te werken?”.
Waarom is juist deze vraag zo cruciaal? Uit het jaarlijks onderzoek van de Big Data Expo blijft één reden stipt op 1 staan op de vraag waarom organisatie in een “data patstelling” zitten en dat is het grote tekort aan kennis over data en technologie. Dit maakt dat de bovenstaande hoofdvraag niet te beantwoorden lijkt. Wanneer er wel zogenaamde data producten worden ontwikkeld ontbreekt het vaak aan data vaardigheden om deze oplossingen organisatie breed te implementeren. Daarnaast blijft ook de data kwaliteit een groot issue.
De VertX Data Volwassenheid Scan geeft veel details op de, wat ons betreft, cruciale dimensies van data gedreven werken. Het raakt ieder aspect van de DAMA/DMBOK cirkel en daarmee dus zowel Mens, Proces als Systeem. Het geeft de beperkingen van een organisatie weer om waarde te creëren uit data, maar ook de mogelijkheden om daarin te verbeteren en hoe je besluitvorming kunt veranderen door middel van data. Daarnaast biedt onze scan inzichten in hoe je kunt groeien in data vaardigheden, zoals waar en wanneer moet je investeren voor maximale impact.
Klaar voor de volgende stap? VertX helpt je verder om (meer) data gedreven te worden.
Meer weten over het Data Volwassenheid Model en de bijbehorende scan? Plan een sparringssessie!